Óvodai nevelésünk célja
Az óvodai nevelés célja a 3-6-7 éves gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, gyermeki személyiség kibontakoztatásának elősegítése az életkori, egyéni sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével. A sokoldalú nevelőmunkának át kell fognia a gyermeki személyiség egészét. Az érzelmi biztonság burokrendszerében biztosítania kell mind a szomatikus, mind a mentális és szociális fejlődést. Nevelésünk lényeges feladata a személyiségfejlesztésben a gyermek testi, lelki és értelmi szükségleteinek kielégítése, az egészséges életmód alakítása. Az óvodás korú gyermekre jellemző magatartásának érzelmi vezéreltsége, ezért helyi programunk is kiemelten kezeli az érzelmi nevelést. Fontos, hogy a gyermeket az óvodában érzelmi biztonság, otthonosság, derűs, szeretetteli légkör vegye körül. Az óvoda a gyermek érdeklődésére, kíváncsiságára, mint életkori sajátosságra épít. Biztosítja a gyermekeknek a változatos, élményszerű tevékenységeket, melyeken keresztül tapasztalatokat szerezhet természeti és társadalmi környezetéről. Az anyanyelv fejlesztése és a kommunikáció különböző formáinak alakítása az óvoda nevelőtevékenységében szintén kiemelt terület. Különösen fontos figyelmet fordítani a beszédkedv fenntartására, a gyermek meghallgatására, a gyermeki kérdések érvényesülésére, válaszok adására valamint a beszédfegyelem kialakítására. Óvodánk sajátos jellegét az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja mellett a választott kiegészítő tevékenységeink határozzák meg, melyek szorosan kapcsolódnak a község hagyományaihoz, a fenntartó, a szülők igényeihez. Helyi programunk magas fokú szervezettséggel, a lehető legjobb személyi és tárgyi feltételekkel kívánja biztosítani a gyermekek zavartalan fejlődését.
Programunkban kiemelt helyen szerepel - német nemzetiségi nevelés - néphagyományőrzés - környezetvédelem Német nemzetiségi nevelés Sajátos arculatunk kialakításában meghatározó szerepe van a nemzetiségi német nyelv mindennapos használatának. Nemcsak a nyelvi kultúra megőrzését, hanem gyökereink ápolását, a hovatartozás tudatát is megadja. A német nyelv használata szerves részét képezi a napi óvodai munkának. Óvodás csoportjainkban a törvényi előírásnak megfelelően egy magyar óvodapedagógus valamint egy német nemzetiségi végzettségű foglalkozik a gyerekekkel. Célunk a nemzetiségi nyelv ápolása, a gyermekek nyelvkészségének fejlesztése, a nyelvelsajátítás örömének, a nyelv iránti szeretetnek felkeltése. Ápoljuk a nemzetiségi életmódhoz, kultúrához kötődő hagyományokat és szokásokat, segítjük a gyermekekben a kisebbségi identitástudat, a hagyományok iránti fogékonyság kialakulását.
Néphagyományőrzés Egyediségünket meghatározza, hogy hosszú évek óta a néphagyományok megélése is szerepet játszik nevelési eszközeink között. Célunk, hogy a mai rohanó világunkban még fellelhető hagyományokat az óvodás gyermekekkel megismertessük. Községünk és a magyarság hagyományait építjük be mindennapjainkba, kihasználva közösségteremtő és emberformáló lehetőségeit. Az óvodás gyermekeknek a foglalkozásokon alkalmuk nyílik elsajátítani könnyebb kézműves technikákat, mint a szövés,nemezelés, batikolás, írókázás, agyagozás. A néphagyomány-ápoló szellemben nevelkedett gyerekek megismerik a múlt értékeit, a környezetért érzett felelősséget. Ezek a gyerekek érzelmileg gazdagabbá, értelmileg fogékonyabbá válnak, megalapozódik bennük környezetük, a közösség és a haza iránti szeretet érzése. A néphagyományápolás tevékenységsora: ősz: szőlőszüret, barkácsolás a séták során gyűjtött terményekből, szüreti lovas felvonulás, kukoricatörés- és morzsolás, dióverés, befőzés, búcsú, lakodalmas játékok, töklámpás készítés tél: tollfosztás, kukoricapattogtatás, Márton napi lampionos felvonulás, ághajtatások, Mikulás, Luca-napi kotyolás, búzaültetés, gyertyaöntés, mézeskalácssütés, Pásztorjáték, Karácsony, farsangozás, Kisze-báb égetés tavasz: palántaültetés, Húsvét, tojásfestés, locsolkodás, Májusfa-állítás, Pünkösdölés nyár: búzaszedés, koszorúkötés, gyümölcsszüret, nádgyűjtés, barkácsolás terményekből, kenyérsütés augusztus 20-án.
Környezetvédelem
Az óvoda földrajzi helyzete a természetóvás gazdag eszközrendszerét kínálja. /patak, erdő, Duna-part, rét,stb/ Programunk feladatai közt szerepel, hogy a gyerekek közvetlen módon és aktívan találkozzanak a természettel. Minden csoportban kialakítottunk élősarkot növényekkel, állattal. A kisebb gyerekek inkább szemlélőként vesznek részt gondozásukban, míg a nagyok kellő feladattudattal rendelkeznek, így ápolásukban sokat segítenek. Gyorsan megtanulják, hogy zaklatni nem szabad az állatokat. Ezt gyakorolhatják a természetben is, hiszen sokat kirándulunk. Minden évszakban feladatunknak tekintjük az erdei, kerti termények begyűjtését, melyekből eszközök, díszítő elemek, játékok készülnek. Bemutatjuk az évszakonkénti hagyományos, paraszti munkákat is, mint a kukoricamorzsolás, gyümölcsszüret, tollfosztás, szövés, de ezek mellett jut idő a madarak etetésére, tanulmányozására is. E nevelési területen fontos feladatunk, hogy a gyerekeket a körülvevő élővilág szeretetére, tiszteletére és megóvására neveljük.
Madárbarát óvoda program Óvodánk az elmúlt nevelési évben már szerzett ismereteket a Madarász ovi programmal kapcsolatosan. Az elért eredményeken alapul véve tervezzük az idei tanévben a Madárbarát óvoda program megvalósítását illetve az országos szervezethez történő csatlakozást.
-Madarak, fák napjának megünneplése, -kirándulások szervezése madártani ösvényre, - madárvilág megfigyelése, -játékos feladatokkal környezettudatos szemlélet formálása, - az erdő élővilágának megismertetése, -a dalos madarak közül néhány megfigyelése, -madarak hangjának meghallgatása, -a madarak életének megfigyelése, -megóvásuk fontosságának felismertetése, -szokássá válik a megfelelő magatartási forma az erdei környezetben.
Programunkban jelentős szerepet kap az Egészséges életmódra nevelés. Az egészséges táplálkozás, rendszeres mozgás életmódbeli megalapozása. Nagyobb csoportokban rendszeres úszás megszervezése.
|
Hírek
Az óvoda 2024.június 10-2024.július 14-ig zárva tart.
Nyitás 2024.július 15-én.